09 februar, 2011

Microsoft Mathematics 4.0

Vanligvis har jeg ikke så mye positivt å si om Microsoft. Mye tid ble brukt i studietida for å unngå å bruke Microsoft-produkter (Hallo, Internett Explorer var _helt_ forferdelig i de første utgavene, så da var det ingen vei utenom Netscape!). Fortsatt er det en del ting som er litt ubehagelig med Microsoft, f.eks. er det en stor jobb å gjøre en ny PC fri for all slags overflødige og mer eller mindre dårlige dusteprogrammer som bare gjør den langsommere. Til dette kan man for øvrig bruke sider som ninite eller pcdecrapifier , for å gjøre prosessen litt mindre strevsom. Velg programmene du vil ha eller ikke og la det stå til.

Men når dette er sagt må det også nevnes at jeg har fått litt bedre forhold til Microsoft etter hvert. Windows 7 var ikke så halvgærnt, og milevis over det litt forferdelige Windows Vista. Det som har gjort at jeg nå så smått har blitt litt fan, er at de gir bort gratis matematikkprogram! :) Jeg har tidligere skrevet om Microsoft Office Math Add-in. Anders Sanne og jeg skrev en artikkel i tangenten, og det var iallfall noen som fikk noe ut av det :D. Du kan lese artikkelen på hjemmesiden til Tangenten her: http://www.caspar.no/tangenten/2009/Gjovik-Sanne-409.pdf (pdf-format). Dette lille Word-tillegget gjør det greit å lage grafer, løse enkle likninger, trekke sammen uttrykk, osv inne i Word. Det er imidlertid litt begrenset hva man kan gjøre med dette tillegget.

Ikke desto mindre har Microsoft bestemt seg for å dele ut Microsoft Mathematics 4.0 helt gratis. Du kan laste ned hele pakken her.

Som noen sikkert har oppdaget er jeg stor GeoGebra-fan. Neste versjon av GeoGebra kommer til å inneholde både CAS og 3D-grafregner. Så har dette tilbudet fra Microsoft noe utover det? Vel, kanskje ikke akkurat MER, men en litt annen tilnærming. Blant annet ser det ut til å være greit å plotte flater (dette kommer også i GeoGebra, ser det ut til):


Programmet har tilsynelatende et mindre anstrengt forhold til syntax enn tilsvarende programmer. I eksemplet over skrev jeg kun uttrykket rett inn. Oppførselen til inntastingsfeltet er ganske lik den du finner i formeleditoren til Word. MM formaterte det riktig, oppfattet uttrykket som z(x,y) og spurte i tillegg om jeg ville finne deriverte, integrere, eller plotte uttrykket i tre dimensjoner.

Programmet har noen spesialfunksjoner innbygd, for eksempel konvertering mellom enheter og formelsamling. En "trekantberegner" er også med, der du legger inn det du vet om trekanten og programmet forsøker å finne resten.
Jeg prøvde meg på å skrive inn to likninger med to ukjente. Ikke bare regnet programmet ut svaret, men man kan velge å få løsningen trinn for trinn med matriser, med substitusjon eller med eliminasjon. Fiffig.


Flere litt uvante funksjoner finnes. Jeg kan velge og skrive inn for hånd (kjekt på SMARTboard og på tablets). I bildet under har jeg skrevet på skjermen på min tablet-PC og programmet tolker det som et uttrykk med matematikk.

Et kjapt trykk på ENTER og man kan velge å tegne opp uttrykket grafisk:



Om dette programmet er noe jeg velger å bruke er jeg litt usikker på. Stort sett klarer jeg meg lenge med GeoGebra og wxMaxima, kanskje forsvinner også wxMaxima sitt domene når GeoGebra utvider repertoaret til også å inneholde CAS. Microsoft Mathematics har et stort fortrinn overfor wxMaxima i umiddelbar tilgjengelighet. Om det er nok til å friste feinschmeckerne skal være usagt.

5 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Hei, har selv prøvd ut programmet og synes det så langt er ganske bra, raskt og enkelt, men jeg blir ikke helt fortrolig med grafverktøyet. Der er vel GeoGebra overlegen? Fant bare trace til å bruke for å finne skjæringspunkter og toppunkter etc. Har du sett noen manual for dette programmet? prøvde å søke opp, men fant bare for 3.0.

    SvarSlett
  3. Ja, den var ikke lett å finne. Ser ut til at man tror programmet er "selvforklarende". Jeg kjenner godt til GeoGebra, og da skal det litt til å lage et program man vil skifte til.
    Har altså ikke funnet noen komplett manual for denne jeg heller, men det er riktignok en attensiders manual som nederste download på denne siden: http://www.microsoft.com/education/teachers/guides/mathematics_4.0.aspx#Equation

    SvarSlett
  4. Når denne kalkulatoren viser trinn for trinn hvordan du løser for eksempel en komplisert ligning, da er det liten hensikt å lage oppgaver på del 2 hvor man krever at de viser utregning. Det vil i alle fall gi letttjente poeng.

    SvarSlett
  5. Det har du sikkert rett i, Anne Cathrine. Jeg er ikke så oppdatert på vurdering i videregående skole, men jeg antar det er tanken å teste utregninger i del 1, mens del 2 er mer forbeholdt problemløsning, vanskeligere oppgaver og ting som skal framstilles digitalt på et eller annet vis. Det fins ingen programmer (tror jeg) som klarer å skanne en tekst og plukke ut ei uoppstilt likning fra teksten. Så jeg er enig med deg, men vet ikke om det trenger å være et problem. Slik jeg ser det har de bare introdusert en ny type oppgave og i og med at del 1 er som den er, har ingen oppgavetyper blitt uaktuelle. Hva tror du?

    SvarSlett