Det manglet ikke på dyktige, morsomme, men også ikke fullt så dyktige og morsomme lærere på Tingvoll videregående på det glade nittitallet. Som på de fleste andre skoler til de fleste andre tider. Læreren vår i norsk, Terje, ga oss denne utfordringen på stående fot i en norsktime en gang. Jeg aner ikke foranledningen, men det er mulig det bare var for å teste hvor lettkjøpte vi var. Han lovet nemlig ut personlig å gå på butikken og kjøpe en stor Stratos til den første som klarte å løse den. Så sikker var han på at dette var en vanskelig oppgave.
Oppgaven er som følger: På figuren under skal du lage en sammenhengende kurve som går gjennom alle linjestykker på figuren. Det vil si gjennom alle de 16 linjestykkene, og kurven skal bare passere gjennom hvert linjestykke en eneste gang.
Klarer du oppgaven?
Du kan lese om mye artig matematikkstoff i Per Hag (min supre veileder på hovedfaget!) og Ben Johnsens bok: Fra matematikkens spennende verden, Tapir, Trondheim, 1993. I artikkelen "Matematikk er kanskje ikke så dumt?” av Kari Hag og Henrik Martens finner du mer om akkurat denne oppgaven.
Oppgaven kan kanskje også egne seg fint for SMARTboard, for eksempel med det magiske blekket?
Denne oppgaven finnes jo i mange varianter, som øyer med broer eller rom med dører som skal passeres en og bare en gang. De er alltid like umulige :-)
SvarSlettJepp, den figuren over kan jo gjerne bekles med dører/åpninger. Tror den også er omtalt slik i Johnsen/Hags bok, som nevnt.
SvarSlettDen mest kjente varianten av liknende puslerier er vel det med broene, som du nevner. Broene i Königsberg er vel i særklasse mest kjent her, og med i "alle" kurs om grafteori og diskret matematikk.