14 mai, 2014

Spill: 2048

Da var påska ødelagt. Egentlig - sånn EGENTLIG - er jeg ingen spiller, til tross for at noen poster kanskje skulle tilsi noe annet. Jeg har tidligere skrevet om en og annen app og noen spill med matematikkrelatert innhold. I litt vid forstand. Her er et nytt.
Spill som har høy avhengighetsfaktor trenger som regel ikke å promoteres noe særlig, de bare tar av og lar Internettet gjøre jobben. Det tror jeg skjer her. Jeg hadde ikke hørt om spillet før jeg så en tilfeldig tweet om det. Lastet det ned og fikk så en fornemmelse av at ALLE hadde spilt det eller spiller det. Vel, slik er det kanskje med mange ting. Du har kanskje vært utenlands på et nytt sted, og når du kommer tilbake virker det som om du kan lese om dette stedet overalt. Jeg tror dette er et ganske finurlig læringsprinsipp, selv om det kanskje ikke står så mye om det i pedagogikkbøkene! I bunn og grunn tror jeg ikke at vi som lærere kan legge noe som helst av kunnskap inn i hodet på andre, MEN jobben vår er å legge til rette for at kunnskap kan utvikles, OG - og dette er det viktigste - vi må lede elevenes oppmerksomhet mot det som skal læres. Slik kan vi etterpå si at eleven har lært hvis han/hun nå raskere retter oppmerksomheten sin mot tilsvarende fenomen.

Ok, et lite sidespor det der.

Dette spillet er enkelt. Du spiller på 4 x 4 ruter og starter med to to-tall.


Her skal du så sveipe/swype brettet i en av de fire himmelretningene slik at like tall kræsjer sammen. Når du sveiper flyttes alle brikkene i retningen du sveiper, helt til de stoppes av veggen eller andre brikker. På bildet under har to toere kræsjet sammen til å bli en firer. I tillegg har de dukket opp en toer to ganger til, og nå kan jeg sveipe oppover for å få disse to til å suse sammen.

Og slik fortsetter det. For hvert sveip dukker det opp et nytt to-tall et sted. Her er jeg godt i gang og har fått en 512'er!


Klarer du å holde det gående helt til du får en 2048'er har du vunnet. Her er brettet fullt, og det er ingen like tall ved siden av hverandre. Da er nok spillet tapt, gitt. 


Spillet er gratis og finnes i mange omtrent like versjoner. Jeg lastet ned den på https://play.google.com/store/apps/details?id=com.estoty.game2048. Men du kan også prøve f.eks. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.digiplex.game. For iOS finner du det på https://itunes.apple.com/us/app/2048/id840919914?mt=8 

Så hvordan kan dette relateres til mine ramblings om læring og oppmerksomhet? Vel, spillet leder definitivt oppmerksomheten mot dobling, selv om det i dette tilfellet ikke er dobling som skal læres. Dobling er en kraftig strategi når elevene senere skal utvikle egne måter å finne svar på regnestykker på. Slik kan vi godt kaste bort noen minutter med dette spillet, men likevel håpe vi kan sitte igjen med en endret oppmerksomhet mot dobling etterpå!

God påske!

EDIT: Klarte det endelig! (Jada, jeg er litt treig...)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar