30 januar, 2011

Annoyances.org

Ja, det er en reell nettadresse der i headingen, et nettsted som tar for seg irriterende ting ved datamaskina og gir deg forslag til løsning. Ikke så dumt. Her er den tingen som har ergret meg mest over lang tid. Tror faktisk det har ergret meg siden jeg først fikk Office 2007 ... i 2006.

Når du bruker formeleditoren er snarveien alt+shift+0 (null) for å slå den på. Grei skuring og det funker helt flott. Men litt avhengig av hvordan tastaturet ditt er, er det ikke alltid man treffer de tre tastene samtidig. Ofte, veldig ofte bommet jeg tydeligvis, slik at i stedet for å aktivere formeleditoren så slo jeg på et annet tegnsett eller noe sånt. Det medførte at ting som norske bokstaver, pluss, minus, skråstrek osv, ikke var der de skulle være lenger. Helt ubrukelig for å skrive en matematikktekst med andre ord.

Etter MASSE tråling på nettet, inkludert nettstedet nevnt i overskrifta (uten at jeg fant svaret der), så fant jeg omsider årsaken. Hvis man BARE trykker på shift og alt samtidig, så veksler man mellom forskjellige tegnsett. Før var det ingen råd utenom å restarte maskina for å komme tilbake til vanlig tegnsett, men nå kan jeg altså bare trykke shift+alt en gang til! Problem solved, case closed.

Ji-ha!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar