26 juli, 2015

Nettfunn 26.07.15

En rask oversikt over hva dyskalkuli er
http://mentalfloss.com/article/62436/11-facts-about-math-disorder-dyscalculia

Etter at to pedagoger skrev en litt meningsløs kronikk som først og fremst ertet på seg matematikere og dernest matematikkdidaktikere (kronikken bommet egentlig vanvittig grovt i sine antakelser om begge disse gruppene) skrev Svein Sjøberg et nyansert og oppklarende svar her:
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Matte-skal-vare-et-dannelsesfag-Mattelarere-ma-ikke-forst-og-fremst-oppfatte-seg-som-matematikkens-representanter-i-skolen-8098475.html#.VawR7EGComY.facebook

Fra nettets litt mørkere sider har vi denne gla'-saken. Man kan lure litt på hvorfor det ikke slo an, men så kan man også lure på hvorfor det slo an..
http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Nude_math

Interessant innlegg om at vi bør fokusere mer på elevenes egen innsats. Vanskelig å være uenig i det. Innlegget har ellers noen litt rare ting om brøk (på lærerutdanningen er det ofte slike grunne kunnskaper i brøk som skisseres her, som må avlæres for at studentene skal forstå dette grundig nok til å kunne undervise det videre).
http://www.hegnar.no/kvinner/artikkel555966.ece

Innlegg via MatematikkFakta på Facebook. Om den ganske så interessante matematikeren John Conway (hørt om Game of life?)
http://www.theguardian.com/science/2015/jul/23/john-horton-conway-the-most-charismatic-mathematician-in-the-world?CMP=share_btn_fb


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar