20 februar, 2013

Min lærer dått enno

Uten at jeg vet hverken hva brask eller bram er, så tror jeg det er dekkende for lanseringen av nettstedet minlarer.no. Sånn litt fra sidelinjen har jo hele lanseringen med påfølgende reaksjoner vært litt underlig å følge. Meningene om nettstedet er delte, selv om en kan få en inntrykk av at det her er elever som har behov for å sette karakter på lærere og lærere som har behov for å forsvare seg. Likevel er det altså også lærere  som har tatt i mot denne nettsiden med interesse. For oss her på høgskolen har det også kommet liknende forslag, der en skal vurdere kurs, forelesere (her på lærerutdanningen har vel selve sjangeren forelesning gått litt ut på dato, men folk får nå kalle oss hva de vil...) og kanskje "enkeltforelesninger". Dette er egentlig ikke noe nytt, websider for å rangere og/eller karaktersette lærere og undervisning har eksistert lenge, som f.eks. Ratemyprofessor.com. Og jeg antar vi reagerer omtrent likt her som lærerne i skolen gjør. Nå har lærere også blitt oppfordret til å ta til motmæle, se f.eks. på http://harselasmedminlaererno.blogspot.no/, der det ligger tips til hvordan man kan få hele minlarer.no til å miste troverdighet. Har selv sett Petter Dass bli oppført som lærer ved en skole, mens jeg tviler på at det er en reelt navn ved den skolen (korriger meg gjerne om jeg tar feil!)

Er dette mobbing? Man kan bare spekulere i motivene for å lage minlarer.no, og hvis noen spør (VG gjorde det da sida ble lansert) vil utvikleren selvsagt svare at dette er for å bedre undervisningen og gi elever mer bestemmelsesrett/myndighet i skolen. Hva ellers kan man si? Det store flertallet av lærere later til å mene at dette er mobbing og gapestokk, mens noen altså ser på det med interesse for å bedre egen undervisning. Jeg har ikke tall på dette, det er kun synsing etter å ha lest noen hundre innlegg og snakket med mange lærere.
(Bilde fra ukjent opphav)

Vil jeg ha det her på høgskolen? Nei, langt i fra. Vi har mer enn nok vurderings- og evalueringssituasjoner til at studentene får si hva de mener. Det er til og med obligatorisk for alle studenter ved alle kurs på høgskolen. Tidligere har dette vært anonymt, men har flere ganger ført til virkelige ufine og sjikanerende tilbakemeldinger slik at vi har sett oss nødt til å foreta kursevalueringer og lærerevalueringer med fullt navn. En ting er nå at det er ubehagelig for de som har opplevd slik sjikane i evalueringer, men som framtidige lærere burde det også vært reist tvil om skikketheten til studenter som evaluerer undervisning på den måten. Vi bruker derfor vanligvis å gjennomføre slike evalueringer under fullt navn slik at alle skal få si sin mening, men stå for det i etterkant.

Ikke alle er skikket til å bli lærere. Ikke alle som kommer seg gjennom et lærerstudium blir gode lærere. Ikke alle som er lærere burde vært det. Men holder de seg innenfor regelverket er de i sin fulle rett til å være lærere og det er ikke sikkert vi har råd til å frata "upopulære" eller de som blir evaluert dårlig muligheten til å være lærere. Dette tror jeg gjelder alle nivå av undervisningsvirksomhet i skoleverket. Jeg finner det egentlig rart hvis noen skal ha behov for å gjøre en slik evaluering offentlig eller å kaste terning på enkeltforelesninger eller liknende. Men muligheten til å si fra og komme med hjelp og velmente innspill må være der.

Heldigvis ser det ut som om det meste av blæsten rundt minlarer.no har gått over av seg selv og at elever heller ikke er så ivrige etter å karaktersette lærere som det kanskje virket i starten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar