01 desember, 2011

Siffer og julekalendernøtt

Det er en oppgave som irriterer meg veldig. På den måten at den er enkel, og lett å løse, MEN hver gang jeg hører den så tenker jeg automatisk feil før jeg husker at det var DEN oppgaven igjen, og dermed skjønner jeg har dummet meg ut. Oppgaven var presentert i et av de første programmene i siffer-serien. Som vanlig i serien presenterer en først en del av de som tenker slik man logisk nok tenker ved første ørekast, og til slutt en av de som klarte å få med seg hodet til å skjønne hva som var svaret. Oppgaven dukket forleden opp igjen i en julekalender hengende på døra til toalettet her på lærerutdanninga (!). Og igjen tenkte jeg feil noen sekunder før jeg kjente igjen oppgaven...

En pose seigmenn veier 110 gram. Seigmennene veier hundre gram mer enn posen. Hvor mye veier posen når seigmennene er spist opp?

(Fritt oversatt fra svensk, og med litt annen kontekst enn i siffer).

3 kommentarer:

  1. Posen veier fem gram, seigmennene veier da 105 gram, som er 100 gram mer enn posen.

    Hilsen matematikkstudentene som egentlig burde lese til sin muntlige eksamen... @Rotvoll

    SvarSlett
  2. Haha, 2R rules :D

    Men du må jo ikke avsløre svaret! Er ikke det det første vi lærer dere? Eller, kanskje det bare gjelder oss...

    SvarSlett
  3. Er nok dessverre fortsatt svært løsningsorientert, skadet av matteundervisningen i grunnskolen... Dog så er svaret forutsatt at man også har spist opp alt av sukkerstrøet. :)

    SvarSlett