05 desember, 2010

Google goggles

På telefonen har jeg rett og slett ikke plass til all verdens applikasjoner, og ikke vil jeg ha for mange å velge i heller. En av appene som jeg slettet da jeg rett og slett ikke så nytten, er Google Goggles. Men i dag fikk jeg faktisk bruk for den for første gang.
Da jeg skrev forrige post, om luringene som hadde oppdaget en simpel approksimasjonsmetode for integralregning (kjent i hundrevis av år i andre forsksningsfelt (og det burde også vært kjent med disse vitenskapsmennenes bakgrunn)) lette jeg etter et passende bilde å legge inn. Valget falt på dette:


Et slående og vakkert bilde som passer til situasjonen. Men fila jeg lastet inn het 1233253265.jpg, så det var ikke så enkelt hverken å finne ut om bildet var rettighetsbeskyttet, eller hva det het eller hvem som er avbildet. Google Goggles ble redningen. Jeg installerte appen på nytt, pekte telefonen mot bildet, og på under et sekund kunne telefonen fortelle meg at dette var bildet "Lesser Ury Leser mit Lupe". Og at det er tilgjengelig på wikimedia på adressen http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lesser_Ury_Leser_mit_Lupe.jpg
Så da skulle den saken være grei :)

Du kan hente Google Goggles i Android Market, eller på appbrain: http://www.appbrain.com/app/google-goggles/com.google.android.apps.unveil

Kanskje kunne de som "oppdaget" tilnærmet integrasjonsregning også prøvd seg på å "goggle" det de hadde skrevet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar