21 mars, 2012

Matheaspillet

Dette spillet er et kortspill der hensikten er å danne par. Man finner par blant kortene man har på hånden og trekker så inn nye kort. Den med flest par når bunken er brukt opp har vunnet.

Så enkelt kan det gjøres!

Hensikten med spillet er å kunne se mengder på forskjellige måter, for eksempel er det nyttig/viktig for en som utvikler matematikkforståelsen sin å kunne se at både to fingre strukket ut og tallet to og to prikker står for det samme antallet. Veldig simpelt prinsipp, mange varierte (viktig!) eksempler på kort tid bygger forståelse for begreper.
Tenker man skjematisk på dette vil den lærende her støte på nye begrepsuttrykk som kan matche eller ikke matche det skjemaet man allerede har. Her må det kanskje skje en justering av skjemaet for å inkludere forståelsen for at to prikker (et antall) representerer det samme som tallet to (et symbol). Det er jo to fundamentalt forskjellige måter å oppfatte to på (mengde/symbol).


Jeg skriver HENSIKTEN med spillet, men når man vet at det er små barn som har utviklet spillene har de (forhåpentligvis!) ikke tenkt didaktisk på det, men heller laget spill som de synes er artige (noen av disse fire har tildels meningsløse elementer som ungene likevel synes er underholdende). Vanskegraden er relativt lav, så man kan godt komme i gang med spill som dette i 3-4-årsalderen. Kanskje får man ideer til å lage tilsvarende spill selv? (Mange varianter av kortspill der man skal matche begreper fins, se for eksempel en engasjerende variant fra funksjonslære her: Connecting graphs of f, f' and f'' (pdf))

Det var de fire spillene i Mine fire første matematikkspill. Enkle saker, men morsomt og lærerikt for de minste. (Hvor henvender man seg for å bli prøvekanin for flere slike? :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar