14 september, 2011

Mine 4 første matematikkspill

Spill er gøy! Vel, kanskje ikke alltid. Traumatiske minner om forsmedelige og/eller ydmykende tap i fotball eller Millionær kan fort ødelegge gleden. En spesielt forsmedelig fotballkamp der bortelaget glemte både drakter og sko, men likevel slo oss, dukker opp i bakspeilet her... Men for det meste er det artig. I matematikkundervisningen er spill en så hyppig benyttet metodikk at matematikkspill må sies å kunne være en egen sjanger.

De fleste spill inneholder en del matematikk, det være seg handling med penger (Monopol), summering (yatzy), telling (nesten alle spill med terning!), sannsynlighetsregning (poker), gjenkjennelse og sortering av objekter (memo), logikk og resonnering (mastermind) og mange, mange flere. I tillegg kommer de spillene som handler om matematikk, slik som Matte-mix som rett og slett går ut på å få til regnestykker i de fire regneartene raskest mulig. Andre spill har blitt "mattespill" uten at det kanskje var tanken, slik som Tangram-spillet. Opprinnelig et klassisk kinesisk puslespill, men som ofte brukes i matematikkundervisningen. Du finner maler til det på Internett, du kan kjøpe det i plastikk- eller treversjoner eller man finner de i SMARTboard-biblioteket og andre digitale utgaver. Her ser det for øvrig ut til at det bare er å hive seg frampå for å lage en norsk Wikipedia-artikkel ;) For interesserte kan Tangrambrikkene også brukes til å "bevise" Pytagorassetningen.


Et annet morsomt spill, som egentlig ikke har noe med matematikk å gjøre, er TABU (TABOO). Jeg har selv laget en egen versjon av TABOO (eller Alias, som likner veldig), nemlig MABU! Du kan laste ned PowerPoint-fil med regler og kort her. Hvis du laminerer arkene før du klipper ut så varer de en god stund også. Hensikten med spillet er å framprovosere språk til begreper, ved å legge begrensninger på en del av ordene man vanligvis bruker til å forklare eller belyse disse begrepene. Tanken er å demonstrere for lærerstudenter hvor vanskelig dette kan være.

Jeg har ikke "utøvd matematikkspillpress" i nevneverdig grad på egne barn (mener jeg iallfall selv!), men her om dagen passet det seg slik at jeg skulle kjøpe en bursdagsgave på vegne av andre i familien. Jeg endte da opp med "Mine 4 første matematikkspill", som består av fire spill for barn i alderen 3-7 år - men noen må vel være med å spille med barna også da... Disse spillene er designet av elever i første til fjerde klasse, noe som burde borge for kvalitet. Spillene er laget slik barna vil ha de, uten tanke på læring eller øving. Men læring finner vi i stort monn i disse spillene likevel.


I "Mine 4 første mattespill" finner du følgende fire spill:
- Idas mattespill
- Mattespillet
- Brettformspillet
- Matheaspillet

...også kommer jeg tilbake med tanker om hvert enkelt når Mari og jeg får spilt de litt mer :) Ved første gjennomspilling var alle spillene fint forståelige for firåringen og det eneste jeg har å utsette på spillene var at hun vant alle fire...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar