Denne boka er så lita at den knapt kan kalles ei bok, men OK, det er tross alt hundre sider om enn i ekstremt lite format. Uansett, det er vel heller innholdet man bør fokusere på!
Creating Positive Classrooms er skrevet av Mike Ollerton, en kar jeg har nevnt flere ganger før på bloggen. Han har ei fin liste av utgitte bøker, og du kan også møte ham andre steder på nettet, f.eks. på YouTube.
Denne boka består for det meste av tanker om hva det vil si å være lærer, og i en viss forstand, fokus på det å være matematikklærer, ettersom det er det som er Ollertons hovedvirke. Når jeg leste boka fant jeg det vanskelig å være uenig i noe av det han skriver om, men samtidig var det en del uvante temaer som dukker opp. For eksempel vier han et helt kapittel til temaet røyking (et større problem blant Englands ungdom enn hos oss. En betydelig andel femtenåringer røyker, til tross for at de ikke har lov til å kjøpe sigaretter...). Andre temaer er "Hvorfor det bare er tull å bruke belønnelsessystemer eller straffessystemer". Kort fortalt, hva mener Ollerton om vanlige temaer som lærere før eller senere dumper borti.
Det er vanskelig å se denne boka som en lærebok i noe som helst, snarere er det et debattinnlegg i mange av de debattene som vil finne sted på lærerrommet, eventuelt rektors kontor.
Spesielt likte jeg den relativt enkle og hverdagslige, men svært så idealistiske formuleringen om hvorfor han ikke tenkte å belønne de elevene som hjalp han med å bære overhead eller bøker eller hva det nå måtte være:
"Det er slik siviliserte mennesker bør oppføre seg mot hverandre, og da bør det være nok å gi en hyggelig takk."
Vanskelig å være uenig, men er man i stand til å gå inn i jobben med den holdningen? Jeg håper det!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar