16 mai, 2012

Dragonbox

Dragonbox er en Android/Windows/iOS-app som i media har fått tildels svimlende bra kritikker. Nå skal det kanskje ikke så mye til før media reagerer ekstremt når det presenteres noe som skal gjøre matematikken mer spennende - og desto mer grunn til å være skeptisk!
Jeg har ikke fått prøvd denne enda, og er derfor akkurat det - kledelig skeptisk. Bevisbyrden for at dette er fantastisk skulle egentlig ha ligget hos utvikleren, men nå er det tross alt media som hauser opp appen da... Nå kjenner jeg at jeg har ganske lyst til å prøve Dragonbox, og kommer til å kjøpe den neste gang jeg sitter med nettbrettet i hånda og husets femåring i fanget. Håper jeg blir overbevist!
Ved første øyekast liknet appen på det velkjent likningsspillet vi har brukt på lærerutdanningen i en årrekke (se f.eks. kapittel 3 i Algebra för alla (NCM)), og kanskje er det ikke så dumt med en elektronisk versjon av dette spillet for å tekkes de yngre lærende og for å slippe alt styret med konvolutter og binders eller liknende. Nå er likningsspillet riktignok bare egnet til å sette fokus på noen få fundamentale prinsipper innenfor algebra - det blir f.eks. noe komplisert med en gang det optrer brøker i likningene. Min skepsis er i første rekke at hvis spillet setter opp et sett av regler for å håndtere likninger så vil det bare bli en _annen_ algoritme for å løse et snevert sett av oppgaver, og sånn sett gjøre at man lærer mindre algebra enn uten spillet. Vi får se når vi har fått testet det en stund.

Jeg innbiller meg å ha sett en elektronisk versjon av likningsspillet i omløp, men jeg klarer ikke å finne denne igjen. Uansett, den er nok ti-femten år gammel og å sammenlikne Dragonbox med dette programmet er nok som å sammenlikne brukervennlighet og design til en Ferrari med en scooter. Uten hjul.

Gleder meg til å teste Dragonbox!

8 kommentarer:

  1. Hei Øistein, vi gleder deg å få tilbakke melding fra deg!

    Jerome. fra WeWantToKnow

    SvarSlett
  2. Hei Øistein, vi gleder deg å få tilbakke melding fra deg!

    Jerome. fra WeWantToKnow

    SvarSlett
  3. Damn sorry for the duplicate, your blog doesn't handle backward navigation properly and doesn't prevent double postings ;)

    SvarSlett
  4. Don't worry 'bout it :) This is what I get when I trust everything to Google!

    SvarSlett
  5. Har prøvd Dragonbox på min 8 år gamle datter. Hun har lekt seg gjennom alle oppgavene og løser nå oppgaver mange voksne vil ha problemer med. Appen er absolutt så bra som mediene vil ha det til. :D

    SvarSlett
  6. Anonym9:54 a.m.

    Har prøvd Dragon Box. Er imponert over hvor elegant man lures til å lære å løse ligninger.
    Mvh gammel ingeniør

    SvarSlett
  7. http://mattelaereren.blogspot.com/2012/10/det-virker.html

    SvarSlett
  8. dragon box er helt unktfor å lære algebra til unger. slike gratis spill  var normal når jeg var 6. men nå, ser jeg at flere vælger lærsom, pågrunn av ustabiliteter rundt om

    SvarSlett