For noen år siden leste jeg boka Freakonomics av Levitt og Dubner. En usedvanlig artig måte å få bittelitt bedre innsikt i hvordan verden henger sammen. Har du lest bøker av Malcolm Gladwell så har du omtrent sjangeren der.
I 2009 kom oppfølgeren, Superfreakonomics. Om den er mer super enn forgjengeren skal være usagt, men uansett er også denne veldig underholdende og informativ å lese. Boka har et eget nettsted du kan se på for mer informasjon. Der kan du finne study guides, informasjon om podcast m.m. Det har også blitt lansert en dokumentarfilm med samme navn.
Boka tar for seg forskjellige samtidige problemstillinger og gir en slags sosio-matematikk-økonomisk analyser av disse. Blant annet går de inn på global oppvarming, farene ved bruk av setebelte og barneseter, selvmorsbombere med livsforsikring, hvorfor man kan bli rik av å starte opp med prostitusjonstjenester og mye annet.
I forordet sies det at "Hvis man finner ut hva som er menneskers insentiver til å handle, så vil man i stor grad kunne forutsi hvordan de handler". Og det er dette det dreier seg om i stor grad. For eksempel, hva er motivasjonen en megler har til å ha en andre visning av boligen din? Som selger vil du sannsynligvis ha større og større sjanse til å få en bedre pris for boligen din, jo flere visninger du har. Mens en megler ikke vil tjene så mye mer på den eventuelle prisøkningen at det er bryet verdt å avertere mange ganger og avholde mange visninger. Altså vil man i følge økonomene bli rådet til å ikke dra ut et salg i mange visninger, selv om man i det lange løp ville tjent penger på det.
Boka bruker lang tid og mye plass på å gå ganske grundig i mange liknende problemstillinger. Du finner disse to bøkene også oversatt til norsk, f.eks. hos Haugen bok. I tillegg fins illustrerte utgaver og Kindle-utgaver, for den som er interessert i å slippe lagring av støvete papirstabler ;) Perfekt ferielektyre, altså.
(Bildet er hentet fra nettstedet til boka).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar