Dagens "hotte" matteting må vel være Kikora, som får en solid porsjon reklame i Aftenposten. Har ikke prøvd dette enda, men regner med at tilbakemeldingene ikke lar vente på seg. Det ser ut til at konseptet iallfall inkluderer en slags skriv-matte-på-data der utregninger sjekkes etterhvert. Og det kan jo godt hende mange elever setter pris på å bli holdt i hånda gjennom hver linje av utregningene de bedriver. Nå er jeg nok en av de som ikke tror at det å sjekke hver linje for konsistens er det som er galt med matematikkundervisning, men jeg skal som sagt ikke uttale meg for bastant før vi se hvordan Kikora bærer av sted.
Ser for meg at stemmene på en side vil være overøsende positive til at læreren nå bare trenger å være en slags motivator, vaktmester eller en som holder orden, mens andre kommer til å synes at dette fokuset på korrekt symbolbehandling ikke er det som trengs akkurat nå. Jeg har vel antydet at jeg hører til den siste gruppen, men håper på å bli positivt overrasket når jeg får innpass hos en skole som bruker Kikora :)
Hei Øistein,
SvarSlettJeg vil nok i utgangspunktet også plassere meg i sistnevnte gruppe. Men nå kan vi prøve Kikora selv. Cappelen Damm har lagt ut en smakebit på det de kaller coSinus Digital: http://demo.kikora.no/exercise/show/courseid/10770?kwas2=1&theme=cosinus
Det er nokså åpenbart at systemet vil gi lærerne bedre mulighet til å følge opp elevenes hjemmelekser. Systemet "retter" jo leksene automatisk og gir læreren rapport i LMS-et.
Lenka som Anders nevner: coSinus
SvarSlettDet som er greit er jo at robot-oppgavene til en lærer kan overlates til en robot. Men elevene vil jo fortsatt ikke forstå mer, kun ved bruk av dette? Her kan man jo sitte og prøve seg fram til man får riktig svar. Man får heller ikke vite hvorfor man gjør feil (hvis det ikke er en inntasting Kikora ikke kan tolke, da).
SvarSlettJeg tror det er viktig å være klar på hva dette faktisk ER, en "dings" som sjekker om ei linje du skriver inn har samme sannhetsgehalt som linja før. Nå vet jeg ikke hva det er markedsført som da.
Så kanskje det har en verdi, men det kan vel uansett bare brukes i begrenset grad og i få emner av faget?