15 januar, 2014

DropBox


Jeg kunne sikkert ha funnet en god erstatning for hvilket som helst program på datamaskina mi, men det jeg nok hadde hatt mest i mot å skifte ut er DropBox. Hands down, det mest anvendelinge programmet jeg har, nesten uansett sjanger! Det fins alternativer, f.eks. SkyDrive fra Microsoft, eller Tresorit, og de virker - og er - sikkert like bra de, men DropBox fikk en gigantisk tilhengerskare ved å være så tidlig ute og ved å virke så bra.
Hva synes du om de nye, "flate"
ikonene til mange webapper og
programmer? Flat er det nye 3D?
Etter å ha installert DropBox får du ei mappe inne i Mine Dokumenter, som ganske enkelt kalles DropBox, med et lite ekstra boks-ikon på. Alt du legger i denne mappa blir synkronisert med kontoen din på nettstedet til DropBox. Slik kan du alltid få tak i filene fra din DropBox, selv om du er på andre maskiner eller står i auditoriet og strever.
Men det er når du har mange maskiner med DropBox installert at programmet virkelig skinner. For denne mappa blir også automatisk synkronisert med DropBox-mappene på de andre maskinene du har installert programmet på. Du har både backup og en supertilgjengelig folder! I tillegg er det ei mappe som heter Public, der du kan legge ting du ønsker å dele med andre. Da kan du bare høyreklikke på ei fil i Publicfolderen og kopiere den nettadressen fila har fått. Superlett. Kjekt når du ønsker å legge ut noe til elever eller kolleger på nett, men ikke helt vet hvordan du skal få publisert det.
Du har også muligheten til å dele mapper i DropBox med andre. Flere bedrifter og private bruker dette og det fungerer suverent når du for eksempel skal gjøre endringer i samme dokument som andre, eller hvis dere samler sammen materiale til et felles prosjekt eller liknende.
Det eneste ankepunktet jeg har mot DropBox så langt er at det er lurt å kjøre det når maskina starter opp, slik at alle dokumenter o.l. blir synkronisert før du går i gang med å redigere og endre noe. Men akkurat denne synkeprosessen i starten har vist seg å være litegrann tung, og gjør at maskina er litt lite responsiv mens den får synkronisert fra seg. Kanskje skyldes det bare at maskinene mine er litt tilårskomne, men likevel.
DropBox får du også som app til telefonen eller nettbrettet ditt og jeg synes iallfall det var en flott måte å få tilgang til filene mine fra en iPad, der det ikke var samme kjente mappestrukturer som jeg hadde på datamaskinene mine. På Androidtelefoner er det vanlige filbrowsere inkludert, men også der har det vært flott å hente hva som helst av dropboxfilene mine.
Det går også an å stille inn telefonen din slik at bilder som blir tatt med kameraet automatisk lastes opp til DropBox. Slik har du en backup på alt du fotograferer. Jeg slo av denne, da jeg tok så mange dårlige bilder jeg ikke gadd å ta vare på.
Jeg har skrevet før om noen andre bruksområder for DropBox, blant annet til å _nesten_ fange tyver...

Last ned DropBox på https://db.tt/7Cj403KS (bruker du denne lenken så får både du og jeg automagisk en kvart gigabyte ekstra lagringsplass!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar