31 desember, 2011

Juletid og IKT-tid...

Bilde fra Thinkgeek.com
Å feire jul betyr for mange å være sammen med familie, gjerne storfamilien man kanskje ikke er sammen med resten av året. For min del har jul vanligvis vært å være hos foreldre, med søsken og deres barn. En tradisjon like sikker som Tre nøtter til Askepott er at det kommer spørsmål om å "fikse data'n". Nå er ikke det å fikse data'n det artigste som fins, men samtidig er jo dette noe vi akademikere omsider kan brukes til... T-skjorta fra thinkgeek.com, avbildet til høyre, er morsom, men til jula kan man skifte til noe mer ydmykt ;)

Ofte er det heller ikke så lett å fikse det som måtte være galt, er det en kræsja harddisk eller et lydkort som er gåent så kan man streve lenge for å finne feilen/driverne/slitasjen/hvadetnåmåttevære. Så for min del har det å fikse data'n stort sett bestått i å installere java, kjøre diskopprydding, oppdatere antivirus og liknende.

Interessen for slikt vedlikehold må vel sies å være på et minimum av mange datamaskineiere, så pedagogen i meg har måtte bite i det sure eplet og innsett at man ikke kan tvinge folk til å interessere seg for windows update. Derfor har jeg funnet fram til et par løsninger jeg selv synes er gode, gratis og lette for å kunne yte hjelp på pc'n både når jeg er hjemme og når jula er over.

Jeg pleier som regel å installere CCleaner (tidligere crapcleaner), slik at det skal være lett å kjøre en middels grundig rens av pc'n. Denne tømmer søppelkurven, fjerner tmp-filer, loggfiler og midlertidig data man ikke har bruk for. Har brukt denne i fire-fem år selv, og har aldri savnet noe som blir fjernet. Den kan også rense i registret og rense en god del programmer som nettlesere og annet.
I tillegg har jeg en del ganger lagt inn renseprogrammene Ad-Aware og Search & Destroy. De sletter spionprogrammer, trojanere og slikt som antivirusprogrammene som regel ikke får med seg. Revo Uninstaller er et annet kjekt program som fjerner mye mer av programmene du avinstallerer, enn det windows sin avinstalleringsprosedyre gjør.

Antivirus er forsåvidt en greie i seg selv. Favoritten var lenge Nod32, men jeg har også vært innom AVG og Avast. Nå har jeg imidlertid gjort det enkelt ved å bruke Microsoft Essentials til dette.

Når man så har kommet hjem fra ferien og må til pers, har jeg spesielt to programmer jeg bruker til dette.
Først og fremst går jeg til ninite.com og lager en skreddersydd installeringsfil til brukeren. Det er kjempelett å krysse av for de programmene vedkommende har, og man kan velge air, java, shockwave, browsere og andre programmer og runtimes. Du får så en liten fil du kan laste ned. Når du kjører denne fila henter den siste versjon av alle programmene du har valgt. Den legger inn alt uten spyware toolbars osv, og du trenger ikke å klikke Neste eller Ja en eneste gang. Perfekt for første gangs installasjon av programmer, men også til oppdatering, siden den kun henter nyere versjoner av programmene. Slik skal det gjøres! Legg fila på skrivebordet til brukeren og instruer vedkommende til å kjøre den en gang i måneden :)

Noen ganger kan det også være greit å fjernstyre maskinen til den du skal hjelpe. Her fins det mange muligheter som LogMeIn og TeamViewer - mange også med iPad-integrasjon. Den jeg har falt for er Crossloop Connect. Veldig enkelt å bruke: Legg inn programet på begges datamaskin, og når det kjøres får du en kode dere kan gi over mail eller telefon, og som kobler maskinene sammen. Du får da opp skjermbildet til din stakkars slektning på din egen skjerm og kan undersøke det du vil uten å vedkommende i andre enden må lese opp tredve feilmeldinger. Bittelitt lagging er det over Internett, men det er ingen problemer å legge inn java til bestemor på denne måten.

Så nå tusler jeg inn i 2012 og håper at jeg får datamaskinene til familien i bedre stand med mindre innsats :)

Godt nytt år!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar