15 oktober, 2014

En glipp

I dag må jeg innrømme litt dårlig samvittighet. En gjennomgang av lokale saker i avisa i morges fikk meg til å knise litt, da det viste seg at på min datters skole hadde lærerne sendt med elevene lekse om å finne ord på E på et bilde av en elefant m.m.

Problemet var bare at "m.m." i dette tilfellet betydde blant annet "ereksjon" og "ejakulasjon" og kanskje enda mer oppfinnsomme ord på E dersom man leter litt. Jeg syntes dette var ganske morsomt og delte saken på Facebook. Vi spøkte litt om dette, elefantens mangel på støttenner ble f.eks. nevnt (lærer ikke lærere om støttennende stillas lenger? Tji-hi), men altså, i det store og hele var det jo mest morsomt. Vi spekulerte også litt på hvordan lærere kunne være så sløve at de ikke oppdaget dette da de laget leksa.

Men så kom den ene nettavisen etter den andre og skrev om denne etter hvert berømte leksa. Facebooksida "Idebank for småbarnsforeldre" kom også raskt på banen, og flere steder finner vi også det alltid raskt tilkommende kommentarfeltet (også kalt "kloakken") der de fleste så ut til å vite godt hva som feilet dagens skole, hvor store idioter lærerne var og hvor forferdelig det var at slikt kunne skje. Adressa måtte få tak i en sexolog til å si hvor ille dette var og de sporet opp kunstneren som tegnet tegningen for ti år siden. Kunstneren selv sier at dette er for voksne, og selvsagt ikke var et bilde som var ment for barn i det hele tatt (jeg har prøvd å tolke dette bildet som voksen, uten helt å skjønne hva kunstprosjektet innebar, men det for nå så være - det er en grunn til at jeg bare er lærer i matematikk...).

En stemme kommenterte på innlegget jeg delte noe sånn som at "så flott, nå kan lærerne bli enda mer hengt ut", og jeg slettet straks min deling av saken, med en flau smak i munnen. Så enkelt kan det sies.

På skolen hører ungene våre om at informasjon kanskje ikke trenger å sendes videre i alle sammenhenger, og det må iallfall være både sant, godt og nødvendig (Les legenden om Sokrates her). Her er det iallfall hverken godt eller nødvendig å henge ut disse lærerne som begikk en slik glipp. Og selv om det er sant at dette skjedde er det nok ikke noe NOEN har nytte av å vite utenfor kretsen av de som har med denne skolen å gjøre. Det er helt greit at foreldrene sier fra _til lærerne_ (det skulle bare mangle), og lærerne er lei seg og skjønner dette ikke skulle ha skjedd. Så er saken ute av verden.

Det slår meg hvor vanvittig lett det er å begå en glipp som andre kan sikle om kapp over. Og hvor lett - kjempelett! - det er å dele en slik glipp videre. På vår institusjon, en lærerutdanningsinstitusjon må vite, var det en lærer som kom i skade for å dele et ord feil på en kjapp melding som ble lagt ut på it's learning. Knappest verdens undergang, men en student fant det likevel på sin plass å ta bilde av hendelsen og rapportere det til Facebook-gruppa "Astronomer mot orddeling" (Gjenta sutringen omkring kommentarfelt, skrevet et par avsnitt lenger oppe). "Slikt kan ikke skje på en lærerutdanningsinstitusjon" osv.

Altså. Uansett hva journalister måtte mene, elevene fikk ikke sex-lekse. De fikk en glipp. En morsom liten glipp, men fnis ferdig og move on. Det skal jeg gjøre. Å dele dette på facebook er isolert sett ikke noe som man skulle tro spiller så stor rolle (For det er jo bare mine venner som ser det. Og deres venner. Og deres og... ups).

Lærere og norsk skole er ikke tjent med, og fortjener ikke at en humoristisk Google-glipp skal gi foreldre og medier en ny mulighet til å svartmale lærerprofesjonen, lærere og skoleverket. Tror ikke noen synes dette er morsomt hvis involverte lærere skulle bli sykmeldt og deprimert av all omtalen.

Egentlig fikk kunstneren bak bildet sagt det ganske greit:
- Bildene er ment for voksne, og ikke for barn. Jeg synes litt synd på læreren som har googlet seg fram til dette bildet uten å se så mye på det, sier Henriflette.
Nytt på nytt, hold dere unna. En dags oppmerksomhet får holde, og jeg føler meg _rimelig_ sikker på at dette ikke skjer igjen, for å si det sånn.

(Et lite forbehold: Skulle det være slik at det var en fjøsnisse av en lærer som tenkte at dette bildet var morsomt å sende med ungene for å skape litt flau stemning hjemme... så still deg i skammekroken og står der til Paradise Hotel er ferdig.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar