01 februar, 2014

Biografier - norske matematikere

Det fins ikke så mange biografier på norsk om matematikere, og heller ikke så mange biografier OM norske matematikere, men her er noen.

Stubhaug, A. (2004). Et foranskutt lyn. Niels Henrik Abel og hans tid. Oslo: Aschehoug. Hentet fra http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?rom=MP&tittel=Et%20foranskutt%20lyn&isbn=9788203229701&ept=2&pid=300300

Denne boka har nok blitt stående som "referansebiografien" her til lands. Niels Henrik Abel er en av de største matematikerene verden har sett, men han døde tragisk nok pur ung, like før han fikk jobb med høy inntakt - som kanskje kunne ha avhjulpet situasjonen hans. Jeg har hørt at Abel er den matematikeren som har flest matematiske begrep knyttet til seg. F.eks. abelsk gruppe, abelsk algebra m.m. Det har blitt skrevet en annen Abel-biografi, av Øystein Ore, men den har jeg ikke fått lest.



Stubhaug, A. (2000). Det var mine tankers djervhet. Matematikeren Sophus Lie. (Første utgave.). 2000: Aschehoug. http://bokelskere.no/bok/det-var-mine-tankers-djervhet-matematikeren-sophus-lie/178224/

Det er Stubhaug som har skrevet denne biografien også, om Sophus Lie. En røslig kar som er mest kjent for Lie-grupper (uten at jeg noen gang kom så langt at jeg studerte slike...)




Stubhaug, A. (2004). Skjulte kodar. Niels Henrik Abel - Ein biografi (1. utgave.). Otta: Det norske samlaget. Hentet fra www.samlaget.no

Også denne har Stubhaug skrevet, og dette er en forkortet versjon av mursteinen Et foranskutt lyn.

Jeg kjenner iallfall ikke til andre biografier på norsk om norske matematikere, men på nettet finner man mange andre kortere biografier om de som er litt mindre kjente enn Lie og Abel. For eksempel er det ei fin liste her: http://home.uia.no/aasvaldl/norskem.html. Av spesiell interesse her er muligens Holmboe, læreren til Niels Henrik Abel. Det er litt sånn som når norske langrennsløpere hele tiden blir spurt om hvordan det gikk med Northug - selv om Holmboe var læreren til Abel er det Abel som blir stående igjen som vår mann. Men vi har iallfall fått opprettet en hederspris, Holmboeprisen, som går til en matematikklærer i Norge hvert år. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar