07 september, 2013

Om it's

Vi bruker it's learning på lærerutdanningen på HiST og It's learning er så vidt jeg vet det mest utbredte LMS i bruk i Norge (påstand tatt fra hodet). NTNU har imidlertid besluttet å avvikle samarbeidet med it's learning, så at det er unison jubel omkring denne læringsplatformen er nok ikke tilfelle. Kom over en litt interessant kronikk i bladet Utdanning nr. 11 med påfølgende svar utlagt på nett noe senere. Kjernen i diskusjon ser ut til å være at It's learning er oppfattet av noen (her skriftliggjort av Ingvald Straume) som full av feil, tungvint og gammeldags mens it's learning selv mener de er fremtidsrettet, raske til å fikse "bugs" og veldig fleksibelt.

Personlig mener jeg it's learning har gjort underverker for å skape kommunikasjonen med studentene sine. Før lagde vi websider på egen hånd og egen kveldstid for å gjøre dette. Nå kan man si at å sitte med HTML utover kveldene for å få informert studenter også er tungvint - jeg husker imidlertid at det var veldig lærerikt! Likevel har jeg full forståelse for at dette ikke er noe hvem som helst har interesse for.

Det som _har_ irritert meg med it's learning er kalenderfunksjonen. Jeg etterspurte endringer på denne da jeg jobbet på en skole i Stavanger for en ti års tid siden. Endringer skulle vært rett rundt hjørnet, men jeg venter nå fortsatt. For meg framstår f.eks. Google-kalenderen og til og med Outlookkalenderen uendelig mye mer elegant og praktisk.

Les Ingvald Straumes kronikk her (side 48) og svaret fra it's learning her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar