Etter å ha vært på ganske så mange skolebesøk de siste årene, enten for å se samarbeidende lærere jobbe eller mine egne studenter - så er det både underlig og artig å se hvor engasjerte elevene blir i relativt vanskelige temaer, når de presenteres med multimedia, video, interaktivitet osv. Vi lærere har en tendens til å tro at det er det vi har å si som er det viktigste, men slå på en video om eksplosjon av en supernova og femte klasse er solgt.
Bilde fra Flickr Creative Commons |
MEN, det jeg synes er litt dumt er at den boksen som norske barn tilbringer mye tid foran, altså TV'n, ikke skal ha flere og bedre tilbud om læring, vitenskap, matematikk, språk, historie, osv osv enn den har. Ungene har en stund på søndag, der Selda har deres fulle oppmerksomhet i Newton. En halv time. Ellers i uka er det smått, men Kråkeklubben og Tellekorpset/lesekorpset har dukket opp med (u)jevne mellomrom. Tenk om litt, bare litt, mer av de(n) 1-2 timen(e) ungene sitter med barne-TV daglig kunne blitt utnyttet på liknende måte? Det er jo ikke synd på oss voksne, vi har Discovery Channel, History Channel, vi har(/hadde) Jo Røislien i Siffer Harald Eia i Brille, Netflix-serier som How the universe works og andre programmer for hygge og læring. Vi har nettstedene til NRK og andre aktører der det er massevis å lære. Kunne ikke ungene få LITT mer? Det NRK leverer har høy kvalitet over hele linja (andre norske kanaler, som TV2 og TVNorge ser ikke ut til å bry seg om det oppbyggelige, snarere tvert i mot), kan dere ikke lage en språkhalvtime på tirsdager og en matematikkhalvtime på torsdager? Eller noe sånt. Jeg er sikker på det vil dukke opp mer enn nok ideer og at det blir mer enn nok populært til å kunne fortjene sin sendeflate.
EDIT: Nettopp kom MK-X på banen! Det er fine saker :)
Og Siffer, ser du her. Er nett-TV redningen for oss som synes ungene fortjener litt vitenskap? Nok et eksempel fra NRK Nett-TV her, om fraktaler.
EDIT 2: Selda har forlatt Newton, men kom sterkt tilbake i Barn ingen adgang!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar