12 april, 2013

Epler og apper

Jeg har et ambivalent forhold til epler, og det ser det ut til at NRK også har: http://nrkbeta.no/2013/02/22/kundebehandling-ikke-apples-sterkeste-side/

Problemet er egentlig ganske enkelt, og - jeg må understreke - det kan godt hende dette er noe jeg burde ha visst om fra før.
(Bilde fra apple.wikia)
Jeg har en iPod Touch som jeg donerte til døtrene. Den er altså litt tilårskommen, en slags årgansiPod. Jeg hadde installert en anseelig mengde apper både gratis og kjøpt, og de er nøye screenet for å være barnevennlige, bilvennlige og lærerike. Det var snakk om over femti forskjellige i årenes løp. Så kom det beskjed om at jeg burde oppgradere operativsystemet på iPoden,  iOS. Det gjorde jeg, og uvisst av hvilken grunn var det bare få "apper" som kom tilbake når jeg prøvde å hente ut backupen jeg laget underveis.

Oh well, jeg tenkte at jeg får begynne å legge inn applikasjonenene til Mari og Emmeli på nytt. Men det viser seg at kun fire (4) av de ca. 60 appene jeg hadde lagt inn, hadde versjoner kompatibel med min iPod. Dette til tross for at de hadde virket før. Det vil si, det gikk ikke an å finne gamlere versjoner av dem slik at de fortsatt var kompatible med ungenes iPod. Den var redusert fra en super lære- og lekemaskin til brevvekt på under en time, med Apples velsignelse. Det kan da ikke være meningen at det skal virke slik? (Selvsagt er det god butikk for Apple at man må kjøpe nye duppeditter for å holde tritt med nye OS'er, men råttent er det).

Så spørsmålet mitt er:
Kan man reversere denne prosessen på et vis?
Altså finne og installere gamle versjoner av apper man har kjøpt, slik at de fortsatt kan lastes inn? Eller på en eller annen måte få de appene som virket dagen før til å virke på iPoden etter "oppdateringen"? Fins det noe register hos Apple over apper som har vært innlagt på den og den enheten? (Jeg er overbevist om at det går an, og at det fins en enkel måte å gjøre det på, men hvordan?!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar