09 mai, 2015

På do or not på do


En gang i oldtiden så deltok jeg på konfirmasjonsundervisning. For en som var uttalt ateist på et tidlig tidspunkt (pappa påstår jeg var ni år da jeg kommenterte at Bibelen bare bestod av "tullehistorier") så var ikke denne undervisningen det aller mest givende, til tross for at det var en svært hyggelig og velmenende prest (hei, Kåre!) som gjorde sitt beste for at vi skulle gjøre våre foresatte stolte på konfirmasjonsdagen. For å bevare husfred og for å ikke skille meg for mye ut deltok jeg også i disse, for meg, mer eller mindre meningsløse ritualene. Det som står igjen nå, et kvart århundre senere, er imidlertid langt viktigere for meg og kanskje litt uventet.

En av øvelsene man av en eller annen grunn måtte gjennom var å pugge de ti bud. Her hjelper det ikke å prøve seg med at man sannsynligvis uansett vil finne ut at å ta livet av folk er en tåpelig ting. Pugge nummer og ordlyd måtte man likevel (Du skal ikke slå i hjel - bud nummer fem - huskes ved at man slår med ei hand, og ei hand har fem fingre). Assosiasjonsleken med budene er forsåvidt nyttig nok (assosiasjonene altså, ikke budene), men det som virkelig sitter igjen er prestens gode råd:

    Når dere skal pugge noe, så sett dere et sted det virkelig er fred. Ta med budene på do!

Jeg aner hverken hva en fiktiv eller en reell gud ville sagt til at essensen i trosretningen ble dasslektyre, men når presten går god for det, så må det være ok. Uansett; å sitte på do har vist seg å være perfekt for dype tanker.

Derfor har jeg nå lansert do-oppgavene på jobb. Min arbeidsplass, Rotvoll utenfor Trondheim, inneholder et stort antall toaletter med mange muligheter. Spesielt på matematikkseksjonen er oppgaver og problemer populære og derfor har jeg med jevne mellomrom hengt opp et problem man kan fundere på i sin ensomhet. Jeg bruker PowerPoint for å skrive ut oppgavene i store bokstaver på A4-ark, laminerer de for sikkerhets skyld (det KAN være litt søl på et toalett, men la oss ikke gå inn på det) og henger opp med Blu-tack for å unngå at driftavdelingen blir sint.


Etter å ha gått noen runder med oppgaver på dodører så tenkte jeg at man like gjerne kunne videreføre do-tanken (er det det samme som en septiktank? Eller en skepsistanke?). Her er noen ideer så langt:

- Ukens problem
- Eventuelt problemer som gjør at man må innom flere toalett for å få alle hintene man trenger for å løse en bestemt oppgave.
- Henge opp tankekart over pensum i faget man foreleser
- Henge opp en kalender med en oppgave for hver dag (slike finner man f.eks. i det eminente tidsskriftet Mathematics teacher fra NCTM. Også Mathematics Teaching in the Middle School har slike kalendere.
- Snart er det tid for adventskalender (det er snart juni) og svenske Nämnaren har ofte sendt ut julekalendere som kan henges opp.
- Man kan selvsagt holde seg til toalett-temaet når man lager
problemer for den stillesittende stund, det kan regnes på radier og
volum av dorullene, antall lag, bruke tilgjengelig statistikk over hvor mange som foretrekker rullen med papiret hengende på utsiden eller innsiden av holderen, osv osv
- Før eksamen kan man selvsagt lage en sammenfatning av faget sitt...
- Kanskje man til og med kan prøve å piffe opp moralen litt med noen velvalgte bilder... Jeg falt umiddelbart for dette: http://flowingdata.com/wp-content/uploads/2009/09/road_full.jpg
- Eller hvis man bare ønsker å pynte opp, så kan jo disse eller disse minimalistiske plakatene sette tankene i gang.
- Kanskje bør man tilgjengeliggjøre post-it-lapper og blyant for den som trenger det...
- Ved å henge opp blanke ark og en tusj kunne man videreføre dette eksperimentet (i sosialkonstruktivismens ånd). (Så lenge papiret brukes til det det skal). Hvem kan legge igjen den beste oppgaven?



Til slutt, her er ukens problem (jeg mener jeg har dette fra en glimrende liten bok av Mike Ollerton:

På et 2 x 2 rutenett av punkter kan du tegne EN firkant mellom de fire punktene. Altså et kvadrat.
På et 3 x 3 rutenett kan du tegne flere firkanter, både kvadrater, rektangler og andre. Hvor mange firkanter kan du egentlig tegne på et 3 x 3 rutenett av prikker?

Det settes stor pris på at noen legger igjen noen forslag til oppgaver i kommentarfeltet... :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar