16 mai, 2011

Bok: Logicomix

Jeg burde kanskje bli flinkere til å skrive om bøkene jeg leser, hvis så fremt i fall de har betydning for matematikkundervisning i vid forstand.



Her om dagen leste jeg nemlig en tegneserieroman som heter Logicomix. Det høres kanskje litt useriøst ut, men som evig tegneseriesamler og -fantast ser jeg at det er mange som setter pris på slike anbefalinger også.
Boken er en slags tegnet versjon av en forelesning av filosofen og matematikeren Bertrand Russell, og hans søken etter fullstendig sannhet. Påskuddet for forelesningen er om man kan bruke logikk til å være helt 100 % sikker på om USA bør engasjere seg i krigen på engelsk side. I løpet av boka blir vi kjent med Russells liv og historie, hans berømte paradokser og selvmotsigelser samt med en rekke andre matematikere og filosofer. Her kan nevnes Wittgenstein, Frege, Cantor og Hilbert.

Dette er en leseopplevelse litt utenom det vanlige, og som jeg trygt anbefaler til alle som måtte ha et snev av interesse for matematikk, logikk og filosofi!

Boka har en egen hjemmeside, der du kan se smakebiter av romanen på http://www.logicomix.com/en/ og du kan kjøpe boka portofritt på play.com for en drøy hundrelapp (og det er billig!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar