20 mai, 2011

Hva betyr tredobbelt?

Jeg spurte for en stund siden twitriverset om hva ordet "tredobbel" betyr, spesielt, hva er det tredobbelte av to?

Grunnen til at jeg spurte var at jeg i flere år hadde fått mange forskjellige svar på akkurat dette spørsmålet og jeg var ikke sikker på hva som egentlig var konvensjonen. I stedet for å sjekke oppslagsverk tenkte jeg det var morsomt å høre hva folk mente. Resultatene ble som følger (alternativet 16 ble dessverre ikke tatt med før litt uti undersøkelsen):



Som dere ser fra kommentarene til pollen, fikk jeg lenke til Bokmålsordboka, der det forklares at tredobbel er:

tre|dobbel(t): som er gjort tre ganger så stor som noe en t- porsjon
t- norsk seier seier med nordmenn på de tre første plassene

Og fra @apbordi på twitter fikk jeg lenke til følgende forklaring (http://bit.ly/iLkqHl), der det forklares hva "å vinne tredobbelt" betyr. Her er det kanskje enda dårligere språk enn det er i den vanlige betydningen, som vi muligens må innfinne oss med er... tredobbel = tre ganger...

Jeg har ført over avstmemningen til Google Docs, så du kan fortsatt påvirke resultatet :) Omlag 70 svarte i første omgang.
http://mattegreier.blogspot.com/2011/05/hva-er-det-tredobbelte-av-to.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar